Selasa, 11 Ogos 2009

CONTRUCTIVISME

Constructivisme adalah pergerakan abstrak dalam seni arca yang diasaskan oleh pengarca adik-beradik Antoine Pevsner dan (Naum Gabo) pada tahun 1917 di Rusia. Constructivism wujud daripada 'Construct Art'.

Pada tahun 1920, Manifesto Constructivism 'Realist Manifesto' telah diperkenalkan. Ia berkisar kepada perkembangan bersifat sosiologi yang bertentangan dengan pergerakan Vladimir Tatlin. Tatlin menyebut bahawa seni mestilah berfungsi kepada kehedak-kehendak dan berfaedah kepada masyarakat. Sementara dari sudut estetik pula arca merupakan satu isi padu static dalam ruang. Pada tahun 1920 itu, pameran Constructivist yang terbesar sengan 'Realistic Manifesto'nya telah diadakan. Ia memperjelaskan idea Archipenk dan Boccioni yang hanya menekankan kepada ruang, bukan isi padu sebagai ciri utama dalam seni arca.

Menjelang 1921, pergerakan ini mati di Rusia kerana sebab-sebab politik. Pelukis-pelukisnya beralih kepada rekabentuk, dekorasi pentas, percetakan buku dan apa saja jenis catan dan arca. Pada tahun 1922-192, Antoine dan Naum Gabo meninggalkan Rusia dan memperkenalkan pengaruh-pengaruh ini di Barat.

Seniman Constrictivisme memperkenalkan satu bentuk eni baru yang dapat meneroka bentuk serta nilai-nilai estetik dalam ruang. Idea mereka mempunyai pengaruh seni bina dan dekorasi Manifestasi mereka mengandungi arca-arca abstrak yang menggunakan bahan-bahan moden dan 'non -tradisi' seperti aluminium, perspek, kaca lutsinar dan plastik, di samping kaedah dan teknik industri seperti kimpalan (welding). Penggunaan bahan serta kaedah ini mampu menyalurkan ideologi moden, lebih bersifat intelek daripada keseronokan semata-mata.

Contoh Karya

1. Naum Gabo 'Linear Construction Variation' (1942-43)
2. Antoine Pevsner 'Construction in the Egg' (1948)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan