Selasa, 11 Ogos 2009

POST - IMPRESSIONISME

Tidak seperti Kubisme, Futurisme atau Surrealisme, Post -Impressionisme bukanlah sebuah kumpulan yang terancang . Ia merupakan satu istilah yang digunakan untuk menamakan sekumpulan pelukis yang aktif berkarya pada akhir abad ke-19. Mereka dipengaruhi oleh Impressionisme, tetapi kemudiannya merasakan prinsip-prinsip Impressionisme terlalu terhad. Mereka menolak Impressionisme dan membentuk prinsip tersendiri.

Antaranya :

1. Minat terhadap kekukuhan bantuk, sebagaimana yang terdapat dalam karya-karya Cezanne dan Seurat. Ini mempengaruhi banyak aliran dan gaya seni pada abad ke-20 seperti Kubisme, De Stijil dan Seni Abstrak.

2. Minat untuk menggunakan warna, garisan dan corak secara ekspresif dan simbolik seperti dalam karya-karya Van Gogh dan Gaugiun. Ini mempengaruhi Ekspressionisme dan Surrealisme.

Post-Impressionisme telah diberi oleh pelukis dan pengkritik seni Inggeris Roger Fry pada tahun 1910. Fry telah ke Perancis mengumpulkan karya-karya Cezanne, Gauguin, Van Gogh, tersebut Post-Impressionisme. Selain bermaksud pelukis-pelukis yang datang slepas Impressionisme, Fry dalam catalog pameran tersebut menjelaskan yang Post-Impressionisme adalah "pelukis yang tidak meniru bentuk , tetapi mencipta bentuk, tidak meniru sesuatu yang hidup, tetapi mencari persamaan (seni) kepada yang hidup. Mereka membuat imej secara logik dan bernas, berupaya menarik daya imaginasi dan pengamatan kita, seperti juga benda-benda dari kehidupan yang sebenar mempengaruhi aktiviti kita"Clive Bell, seorang pengkritik seni dan rakan rapat Fry dalam catalog yang sama menyebut, "Post-Impressionisme memudahkan, menolak 'detail', jelasnya, mereka menekankan kepada sesuatu perkara yang lebih penting kepada seni abad ke-20 ini"

Pelukis-pelukis Post-Impressionisme

Paul Cezanne

Cezanne menegaskan bahawa kesemua bentuk terbahagi kepada tiga kategori asas geometric iaitu kon, selinder dan sepiar. Bentuk amat penting dalam karya-karyanya. Subjek-subjek seperti alam benda, landskap Aix-en-Provence dan figura manusia.

Contoh Karya

1. Self Potrait (187)
2. Mont. St Victoie (1886-88)
3. Still Life With Apples and Oranges (1895-1990)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan