Selasa, 11 Ogos 2009

EKSPRESSIONISME

Ekspressionisme berpusat di Jerman . Selain dari seni lukis, aliran ini turut mempengaruhi sastera, drama, muzik dan seni bina. Ekspressionisme mencapai kemuncaknya pada sekitar tahun 1990-1920. Meskipun ia berpusat di Jerman, seniman-seniman dari beberapa negara Timur dan Eropah Tengah termasuklah Russia bertumpu ke bandar-bandar Jerman seperti Berlin, Munich, Dresden dan Cologne. Ini merupakan kelahiran bandar-bandar seni yang baru di Eropah, slepas Rom, Florence dan Paris.

Pada asalnya, Ekspressionisme bukanlah satu pergerakan seni. Ia lebih mencirikan kepada fakta asas kewujudan metafizika. Ekspressionsime mewakili unsur-unsur mistik, persoalan diri, penghayatan terhadap alam dan spekulasi terhadap infiniti yang seringkali diekspressikan dalam bentuk ketegangan rasa serta emosi yang kuat mahupun imaginatif.

Seperti satail aliran yang lain, Ekspressionisme menandakan satu lagi pembaharuan dalam bidang akademik seni. Impressionisme mengkaji cahaya warna dan bayang sementara Post-Impressionisme mempunyai kepelbagaiannya. Cezanne memecahkan bentuk alam kepada elemen-elemen geometric kon, silinder dan sfera, Seurat mengkaji teori warna yang saintifik sementara Gaunguin pula terpikat dengan Seni Oriental. Pendekatan Post-Impressionisme seperti Gaunguin, Van Gogh dan Edvard Much memainkan peranan besar dalam kelahiran Ekspressionisme.

Seniman-seniman Ekspressionisme memberikan satu daya gerak yang kuat dan segar, bebas dari Realisme dan Impressionisme. Meskipun masih bertalian dengan dunia objektif, melalui unsur-unsur deformasi, pengayaan, kontras warna dan kesedaran emosi 'seni primitif' pelukis-pelukis Ekspressionisme melahirkan dunia dalam mereka dalam stail, idiom dan imej yang tersendiri. Terdapat dua cabang Ekspressionisme ialah Die Brucke (The Bridge) dan Der Blue Reiter (The Blue Rider).

Die Brucke (The Bridge)

Ditubuhkan di Dresden pada 1905, karya-karya mereka merakamkan emosi manusia yang keras dan hebat. Karya mereka terbentuk dengan gabungan warna yang cerah, garisan ekspresif, bentuk dipermuda serta figura yang digayakan.

Contoh

1. Emile Nolde 'The Last Super' (1909)
2. Kirchner 'Street' (1907)
3. Erich Heckel 'Two Men at a Table' (1912)

Der Blaue Reither (The Blue Rider)

Ditubuhkan di Munich pada 1911. Karya-karya mereka lebih bersifat imaginatif dan tidak selaras.

Contoh Karya

1. Franc Marc 'Deer in the Wood' (1913)
2. Wassily Kandinsky 'Improvisition' (1912)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan